NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2014
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2013-03-06, 12:02
Hej Per, jag har kollat i mina gamla avskrifter av Idbäcks bys mantalsskrivna . Jag har gått igenom alla år för byn i mantalslängderna mellan 1642-1701 och även några år efter det till och med 1713 men då inte tittat på varje år.  
 
Leif Mörkfors kandidater menar jag kan strykas. Jag har granskat den aktuella tiden (1670-1680) noga. Jag återkommer med mer information om mina tolkningar av längderna.  
 
Det finns bara tre kandidater som kan vara far till Karin och en av dem kanske kan uteslutas. Två Per Eriksson/Ersson och en Per Persson. Jag måste gå tillbaka till originalavbildningen för verifiering. Den finns numer även på www.svar.ra.se om man har abonnemang. Kanske kan det begränsas till 2 eller rentav till en kandidat.  
 
Flyttningsbetyg i Ekshärads arkiv från slutet av 1600-talet eller börjana v 1700-talet kanske finns? Jag vet inte säkert.  
 
Även här skulle kanske domböcker hjälpa till. Jan_Erik Björk gav ut en avskrift av Älvdals härads dombok för några år sedan - slutsåld, men du kan komntakta honom om han sett Karin Persdotter där.  
 
Jag återkommer.  
 
mvh Björn