NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2012
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2012-08-01, 14:30
Lycke är ett så kallat gårdsnamn som man i Malung och i övriga Övre Dalarna bland dalfolk med anknytning till bygden bär före sina förnamn. Anklnytning till Bohuslän finns därför inte.
 
Namnet har med Lyckan att göra. Det var en gårdsklase, med 1-2 gårdar i äldre tid, före 1700-talet, såvitt jag kunnat se i mantals(skatte)längderna.
 
Gårdsklasen Lyckan finns inte kvar i dag, men låg söder om Jannesgården i Tällbyn där kolrikt kulturlager hittats. Nuvarande Tällbyns gamla plats har legat vid Massbäcken där lämningar efter myrjärnsblästor och slagghögar hittats. Detta enligt Mass Evald Henriksson uppger Josef Sjögren i Acta Genealogica Malungensia, sidan 283. Någon gång under 1600- eller 1700-talet försvinner namnet Lyckan ur skattelängderna. Jag har inte haft tillfälle att undersöka detta närmare när det sker. Men det verkar inte osannolikt att det sker i samband med att bosättningen i Lyckan överges för bosättning på annat håll. Flytten skulle då tänkas ha gått till Storbyn där gårdsnamnet Lycke finns belagt under 1800-talet i husförhörsböckerna. Storbyn ligger för övrigt norr om Tällbyn. En studie av mantalslängderna skulle kunna visa släktsamband mellan Lyckans invånare och folket på gården/gårdarna Lycke i Storbyn (senare även utlyttad till Grimsmyrheden). Men en sådan  undersökning har inte gjorts såvott jag vet
MVH Björn