NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2012
Skrivet av: Bente Gjørwad skrivet 2012-05-08, 15:44
Mye spennende lesning her, smeder og gruvearbeidere er et yrke som jeg finner mye av i denne slektsgrenen i nyere tid også.
Det stemmer nok at det var i dødeboken jeg fant det navnet, men jeg har ikke kopiert det så husker ikke helt sikkert.
 
Da jeg googlet på skinnareredskap, fant jeg en lang og utfyllende artikkel om malung og det yrket. Et yrke som kanskje kan passe bedre til mine, siden det ser ut som de reiste mye. I 1865 tellingen står det at hans kone Olianna var håndarbeiderske, hun var enke og bodde sammen med sønnen Nils og en svensk ungkar og båtbygger Ole Nilsen. derfor går hodet mitt i repeat på båt.
Med denne Ole fikk hun et uekte barn, da har presten skrevet en anmerkning om at dette er hennes 2. og hans 3. med forskjellige.Om dette betyr at det er hennes 2. uekte barn, eller at hun har 2 levende barn vet jeg ikke, men får isåfall ikke det til å stemme siden jeg har sett en etterlysning etter førstefødte Karen marthea. Har hun to uekte, så må det være min Nils, som året før er det eneste barnet som bor der. Men siden Nils Jonsen står som far ved dåp, komfirmasjon og vielse, så har jeg ikke noe annet å gå ut fra enn at han er faren før jeg finner dødsattesten hans.
 
I sommer blir det en rundtur til Åmot og Malung for å besøke biblioteker ihvertfall, kanskje jeg finner en aha opplevelse, stikkordene mine har jo utvidet seg fra båt til skinn, skredder og gruver også :-) Hvis ikke så har jeg vurdert en dna-test, for å se hva man kan få ut av den. Man blir jo veldig opptatt av å finne et svar etter 4 års intens leting.Denne grenen er absolutt den vanskeligste i mitt tre.
 
Tusen takk for alle svar.
Hilsen Bente.