NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2012
Skrivet av: Bente Gjørwad skrivet 2012-05-07, 00:00
Ojda her var det mye informasjon, jeg fikk bare sjekket direkte linjer da jeg hadde arkiv digital, så det var gøy.
Også en kyrkoherde da, det hadde jeg aldri gjettet, mange triste skjebner i Åmotslekta. Så nå er den nyfødte guttevalpen her i huset døpt Laurentius :-)))
 
Har du en plan med de bildene Björn, skal du publisere dem i skinnarebygd?
 
Angående Brita Halvarsdotter, så skriver Sjøgren at moren heter Karin Hansdotter, men i kirkeboka sto det Karin Halfvardsdotter. Hva mener dere er det riktige?
 
Nils flyttet til Norge 1831, det viste jeg, da giftet han seg med sin 1. fru Kari Carlsdotter. Men under det har du skrevet et årstall, 1851.12.26, Hva betyr det?
 
Jeg klarer ikke å slippe den tanken, om at bare jeg finner ut hvor han jobbet så har jeg en mulighet til å finner ut hvor han døde også. Et sted har det stått at han var båtsmann, det var da han giftet seg 1831, etter det har det kun stått innhys. Ser det er en elv i Malung, det er det jo i Åmot også, men det er vel ikke noe forbindelse mellom dem?
 
Da hans kone nr 1 døde 1843, ble attesten sendt til Åmot ettersom enkemannen ei innfant seg for at mottage den
Det første jeg tenkte var at han var dritt lei kjerringa og stakk, men nå har jeg blitt litt snillere i tankene mine for det er jo mulig at han f.eks jobbet langt vekk.
 
Han giftet seg med min tipp tipp oldemor i 1847, det første barnet jeg finner er i 1850 Karen Marthea, neste i 1855 Nicolai begge i Åmot, også til sist min Nils Nilsen i 1858 i Melhus. 3 barn på 11 år var vel ikke helt innenfor normalen på den tiden. Men han var jo en gammel mann, så mulig jeg tar helt feil :-) Har ikke funnet noen barn fra 1. ekteskap.
 
Hilsen Bente