NULL Skriv ut sidan - Ekebyborna

Anbytarforum

Titel: Ekebyborna
Skrivet av: Lotta Danielsson skrivet 2015-05-21, 10:46
Hej Britt och Mats
Jag sitter just och pysslar med Kerstin Eriksdotter, men hade kommit fram till ett annat födelsedatum och andra föräldrar för henne, nämligen 6 apr 1714 i Ekebyborna med föräldrarna Erik Olsson och Anna Larsdotter, vilket stämmer ännu bättre med att hon var 53 år när hon dog 1767.
 
Jag har nu ägnat några timmar åt att gå igenom ev. syskon i de olika föräldrakonstellationerna, jag hittar bara Per född 1717 om Erik Persson och Kerstin Olofsdotter var föräldrarna.
Om Erik Olsson och Anna Larsdotter var föräldrarna hade hon syskonen Lars 1708, Catarin 1711, Sara 1716, Olof 1721, Per 1724.Om man sen jämför det med dopvittnena till Kerstin och Erik Larssons barn ger det inte mycket att gå på, Per finns som dopvittnen, men finns också som kerstins bror i båda fallen, annars är det bara Olof Eriksson som förekommer som kan ge en ledtråd, det kan vara Kerstins bror i min föräldrakonstellation, men också en helt annan Olof Eriksson.
 
Jag har inte hittat några bouppteckningar som styrker vare sig det ena eller andra föräldraparet, inte heller några anteckningar någon annan stans, men jag blir gärna motbevisad innan jag helt bestämmer mig för vilka föräldrar jag tror på som de korrekta  
 
mvh // Lotta
 
edit: Insåg att jag mest vänder mig till Mats, för Per född 1717 har ju uppenbart Erik Persson och Kerstin Olsdotter som föräldrar
edit 2: ooops, såg att jag lagt in fel barn, ändrar detta nu
 
(Meddelandet ändrat av lodan 2015-05-21 10:56)