NULL Skriv ut sidan - Ekebyborna

Anbytarforum

Titel: Ekebyborna
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2015-05-14, 14:55
Holsten är ett ganska vanligt namn i socknarna runtomkring i början av 1600-talet. I Kristbergs sn hittar jag den nämnda Holsten och en annan Holsten Andersson i Hälla.
 
 Jag har tittat bakåt i mtl. för Kristberg och Holsten Jonsson i Stråken. Ragnhild nämns två gånger, 1665 och 1666. Ragnhild nämns med titeln p under Holsten och Ingaborg i längden. Hon har inte titeln dotter men den titeln används inte av denne skribent. Vissa gårdar betalar skatt för pigor och drängar och då står det rätt och slätt piga eller dräng.
 Ragnhild är säkert dotter till Holsten Jonsson.
 
 Lars finns som jag tidigare nämnt 1674 i Högby (med hustru). 1675 finns bara han inhyst i Stråken hos Holsten och Ingaborg. Året efter finns Lars och hustrun inhysta i Stråken. Mycket talar för att både Lars och Ragnhild är barn till Holsten Jonsson i Stråken.
 
Lars kanske blir änkling och gifter om sig 1675-1676, du får forska.
 
Tittar man på Holsten så betalar han och hustrun plus två döttrar skatten för Stråken 1647.
(Båda dessa döttrar borde vara födda innan 1632)
 
 1651 är Holsten ensam att betala skatten i Stråken och året efter hittar jag inte honom. Det här kan vara en tillfällighet men troligtvis är Holsten omgift med Ingaborg Månsdotter i början av 1650-talet. Holsten med hustru dyker upp igen 1654 i Stråken och 1657 nämns namnet Ingaborg Månsdotter första gången.
 
 Jag följde mtl fram till 1675 och de enda namnen jag hittade var Ragnhild (1665 och 1666) och Måns (1672). Måns Holstensson borde han ha hetat och hans mamma är säkert Ingaborg Månsdotter.
 
  /Mats