NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2010
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2010-05-11, 14:45
Hej  
 
Med dessa uppgifter blev det lite lättare att hitta!
 
Jag tror du läst fel på din anfaders efternamn, kanske var det därför jag inte lyckades hitta honom tidigare.
 
Anna Katarina (Anna Kajsa) Nilsdotter, föddes mycket riktigt den 10/9 1775 i Moen på Öringe ägor i Ekeby. Hon var enligt födelseboken dotter till skräddaren Nils Wigren och Maria Larsdotter. Men jag tror prästen skrivit fel.
Nils Wigren gifte sig nämligen den 23/4 1771 med Lena Maria (felaktigt kallad Lena Greta i vigselboken) Nilsdotter Spångberg, dotter till skogvaktaren Nils Spångberg och dennes hustru Brita Elisabet Planander i Kåhlfall, Rök, där hon föddes den 7/11 1747. När Lena Maria Spångberg dör den 17/12 1802 i Moen, Öringe, Ekeby, står det visserligen att hon var född i Gärdslätt, Rinna. Men det är alltså fel enligt födelseboken i Rök. Dock kan hennes föräldrar ha flyttat till Gärdslätt efter hennes födelse och det kanske var där hon växte upp.
 
Att det är Nils Wigren och Lena Maria Spångberg som är föräldrar till Anna Kajsa Nilsdotter bevisas av Ekeby AI:1, pag 29, Mon på Öringe ägor. Där står nämligen:
 
torparen Nils Wigren, f 1736 i Södra Vi, död 1793, gift 23/4 1771 med
h. Lena Nilsdotter, f i Rinna
son Samuel Nilsson, f 7/10 1781 i Mon
dtr Anna Kajsa, f 10/9 1775 i Mon
 
Varför prästen skrivit i födelseboken att Anna Kajsas mor hette Maria Larsdotter är svårt att förstå. Det är dock bevisligen inte sant.
 
Utöver Samuel och Anna Kajsa hade makarna även sonen Anders Nilsson, f 3/3 1772 i Dammen på Sjögarps ägor, Ekeby. Alla tre nämns i bouppteckningen efter moderns död den 17/12 1802 i Moen, Öringe. Den hölls den 22 december 1802 och finns bevarad bland bouppteckningar i Göstrings härad. Barnen nämns inte vid namn, bara som två söner och en dotter, alla myndiga.
 
Anna Kajsa Nilsdotter gifte sig med Anders Månsson från Skvathult i Åsbo den 5/1 1796 i Ekeby. I Ekeby AI:2, pag 206 Lånhult på Hesters ägor, finns denna familj antecknad innan de flyttade till Rinna. Där står:
 
torpare Anders Månsson, f 1770 i Åsbo, från Runneberg 1797, gift 1796 med
Anna Kajsa Nilsdotter, f 1775 i Mon
son Anders f 1797 i Lånhult
dtr Anna Greta f 12/5 1800 i Lånhult
mannens mor
änkan Anna Jakobsdotter, f 16/10 1740 i Hällestad
 
I Åsbo AI:1, pag 122 Skvathult hittade jag en uppgift om att Anders var född den 2/12 1770 i Åsbo. Födelseboken avslöjar att det föddes en Anders Månsson detta datum. Men föräldrarnas namn var Måns Larsson och Kerstin Andersdotter i Södra Bosmark, Åsbo. Ännu en förvirrande uppgift om namn alltså. Detta har jag ännu inte lyckats klarlägga. Men lite har väl dessa uppgifter tillfört din forskning, hoppas jag.
 
Mvh/