NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2010
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2010-01-13, 02:40
Hej Roland och Elisbeth!
 
Serendipity! Dvs att hitta något man inte visste man letade efter. Det har just hänt mig!
 
Jag skulle just gå och lägga mig när jag tänkte kasta en sista blick i Anbytarforum. Inga av mina socknar hade något nytt inlägg, men jag fick syn på diskussionen Okänd socken i Östergötland och klickade på chans. Jag fick syn på frågan om Frans Vilhelm Petersson, som inte ringde några klockor. Men Elisabeths förmodan att han var identisk med mannen från Ekeby gjorde att jag kollade upp det i kyrkböckerna, eftersom Ekeby är en socken jag forskat i.  
 
Jag fann då att ingen av Frans Vilhelms föräldrar kom från Ekeby. Fadern Johan Fredrik Petersson kom från Malexander och modern Beata Sofia Jakobsdotter från Västra Harg. Men eftersom Malexander också är en socken jag forskar i gick jag vidare ett steg till och fann att Johan Fredrik var född i Boaryden, Basteberg 31/10 1831. Det verkade bekant, och när jag hittade födelsenotisen började jag ana vartåt det lutade. Johan Fredriks föräldrar var Petter Karlsson och Maria Persdotter, brukare i Basteberg och torpare i Boaryden, och de ingår i min egen antavla!
 
Det visar sig att jag av misstag ramlade in på anorna till Karl Petter Petterssons, min farmors farfars, lillebror! Till råga på allt hade jag ingen kännedom om att yngste sonen till Petter Karlsson gift sig och fått barn...
 
I denna sena timme ska jag inte forska mer i saken, men återkommer gärna med mer info. Och visst vore det roligt att få kontakt med ättlingarna i USA, Roland!  
 
Mvh/
 
Detta inlägg flyttades den 10 september 2010 från Okänd socken i Östergötland.
Magnus Hjärtström, moderator