NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2011-01-13, 10:30
Ingen ledtråd i vigselnotisen var i Malung han hörde hemma. Annars är det tur i oturen att han heter Göransson.  
 
Gå in i mantalslängderna 1747-49 och se om där inte finns någon Göran. Sedan när OLOF är 12-15 år (olika vid olika tider) börjar han själv skattas och bör då stå i sonkolumnen. Har man lite tur står det anmärkt i höger marginal 1 son Olof eller liknande. Om det sedan försvinner en son omkring just 1775 och vi bara har en Göran på omkring 1748 och detta hushåll inte flyttar iväg så går det nog att anse att det är nästan 100 % att det är rätt. (uppgiften i Järnboås KAN ju vara fel). Men om en enda son utan angivet namn försvinner innan 1775 så vet vi inte om det är en bror till den Olof du söker eller en son av en annan Göran. Då blir det mer osäkert.  
 
Domböcker kan också ge uppgift om härkomst, men det tar tid att gå i genom dem.  
Namnet förekommer vid denna tid knappast uppe i svenskbygderna vid älven. Därmeot har finnarna i Malungs finnmark folk med detta namn. Redan i slutet av 1600-talet finns det en Jöran i Milsjön som var måg till Ivar Larsson i Milsjön eller dennes son Ivar Ivarsson Pasainen i Milsjön (minns ej nu).  
 
Svar har mantalslängder på sin hemsida (abb. krävs, eller gå till bibl som har abb.) (Vet ej om Arkiv Digital har mantalslängder ännu.)
 
mvh Björn
 
/jag skrev otydligt - men nu har jag rättat till det - det nya står i fetstil/  
 
TILLÄGG: En soldat Göran ?Göransson? Eback/Idbäck i Malung under tidigt 1700-tal, 1710-talet ungefär tror jag var av samma släkt och borde vara intressant. Han var troligen vid ett av de extra kompaniernas som togs ut under Karl XII:s Stora nOrdiska Krig. Det fanns flera sådana, blá tremännings-och femmänningskompanier med knektar från Malung med. Det finns skrivet om Göran/Göransson nånstans på diskussionerna Malung, Tyngsjö eller Säfsnäs. Använd Rötters sökfunktion.  
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2011-01-14 01:12)