NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2011-01-11, 08:47
Hej! Vore fint om ni som efterlyser föräldrar till folk som utvandrat före 1815 också anger i vilka socknar vederbörande personer hittats. Jag tänker på att husförhörslängderna är bristfälliga 1803-1814 (flesta hushåll dock med, men vissa BYAR saknas helt) eller obefintliga (före 1803 finns inget kvar, ca 1815-1825 problem främst med Utsjö och Östra Fors) före 1816 (för en viss gård i Östra Fors ända till 1836). I övrigt kolla tidigare inlägg på denna diskussionståd, bla om Tyngsjö och Östra Näsberg som finns i andra församlingars husförhörslängder! Men också på att någon kanske vill systematiskt samla på sig alla uppgifter om malungsbor före 1816 och samla dem i en databas. Kanske flera syskon har flyttat till samma nya socken. Då behövs ALLA uppgifter.
 
Mvh Björn
 
PS Jag får tyvärr ingen ledtråd av namnet Söderberg och känner inte till något knektnamn Söderberg. Kanske har det med Malung att göra, kanske inte. Det fanns och finns ett Södra Mon i Malung och det är en ganska liten by. Men på 1710-talet använde man uttrycket Stora Mon om Norra, Mellan- och Sädra Mon. Hur det var under 1780-talet är jag osäker på, men jag tror att Stora Mon hade slutat att användas som begrepp till förmån för de tre mindre byarna. Jämför med byn Lillmon som finns än idag. DS
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2011-01-11 15:08)