NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 december, 2012
Skrivet av: Johan Westermark skrivet 2012-12-08, 09:43
Hej jag letar efter länkar till min Axel Engelholm född 1799 29 dec i Bankekinds socken närmare Svinstad Tulltorp.
I husförhörslängder kan man få vetskap om hur lärda individen var. I husförhörslängder för västerbotten har prästerna gjort små krumelurer som visar sig just vara hur flitiga de var, intilligenta och skötsamma. Hur var det med Axel?.  
 
Jag finner en bok om herdaminne över Axels far komministern Sven Engelholm som dör 1806 26 januari som sinnesjuk. Tar han livet av sig eller vad då? Sedan står det att brodern sergeant Sven Engelholm mördad 1826. Men senare vetskap om att Sven dör i en olycka skjuten i tjänst år 1840. Vad jag undrar över är att Axel Engelholm dör 13 februari 1840 under konstiga omständigheter.
 
 Han är under den tiden bosatt/mantalskriven i Hedvig Elenora församling med sin hustru Johanna Hedvall och 3 barn(?) . Då de var fattiga är barnen placerade på barnhem. Hans yrke var Stadssoldat. Det jag tänker på kan Axel och broden Sven kommit i slagsmål och vapen tillhandahållits och de skjutit varandra till döds? Eftersom båda dör under samma år. Båda har tillgång till vapen. Sinnesjuka finns i släkten. Ekonomiska situationer i bilden.
 
 Axel Engelholm var ofta i obestånd med affärer. barnen bortplacerade. Jag vet inte hur Sergeanten Sven Engelholm ekonomiska ställning var och om arvet efter fadern var delat. I vart fall undrar jag om någon sökt i denna händelse om dödsskjutningen av Sven Engeleholm.
Axel Engelholm finns ej att hitta i död och begravningsbok över Hedvig Eleonora församling i Stockholm. Tänkte kanske att verebörande dvs Axel begravdes i sin födelsekommun pga sin fattigdom.  
 
Så om någon kan lösa mina frågor så vore jag tacksam. Det här med konstiga omständigheter gör mig nyfiken vad det kan vara.