NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 november, 2009
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2009-11-06, 08:59
Ni bör göra några resor till Malung. Det finns intrssant material som ingen har digitalsierat ännu.  
 
Äldre räkenskapsböcker för Malung finns ännu kvar i församlingsarkivet i Malung. De börjar i regel från år 1777. vilket gör att jag tror att dessa var i sakristian tillsammans med födelse- vigsel och dödböckerna från 1775 vid prästgårdsbranden 1797. Vidare anser jag att det funnits äldre volymer både för räkenskaps- och ministeraiböckerna som slutat 1776 och 1774. Min tro är att i dessa måste man linjera kolumner för hand, vilket samtida böcker i Lima försmaling visar på idag. Där gick man över till böckjer med förtryckta linjer omkring 1774. Jag har skrivit om detta i ett tidigare inlägg också på denna tråd. Gå in på NAD, www.nad,ra,se och sök under Arkiv och Malung, så hittar ni en fullständig arkivförteckning. Här finns t.ex. kollektrökenskaper och noga antecknat om lån till bönder i de s.k. intresseböckerna.  
 
För Yttermalung finns räkenskaper från 1720-1746, 1752-1754/55, 1770/1771- att titta på. Tillsamamns med skrivelser, se J:1 och J:3 och en del annat förvarades detta i Yttermalung 1797. Ytterligare handlingar har troligen förvarats på Skördåker vid tiden för branden, t.ex. PI:3 de godeniska almanackorna (1769-1834) som är ihopbundna i fyra volymer. Här finns namn vid noteringar om bröllop och sockenbud.  
 
GI:1 Statistiska tabeller är intressant också, kommentarer om årsväxten och ibland om enskilda personet också fast sällan. Siffror på födda, vigda, döda, döda i sjukdomar i första hand.