NULL Skriv ut sidan - Bankekind

Anbytarforum

Titel: Bankekind
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2016-02-20, 18:15
Måns Nilsson i Erstad.
 
Jag har en rak släkting från Erikstad; Måns Nilsson som får en dotter Maria född 28 februari 1740. Måns Nilsson förbryllar mig och någonting blir fel efter att hans far Nils Månsson dött 1736.
 
 Det skrivs en bouppteckning 9 februari 1739 och där kan man läsa att Nils Månsson på Kronoförpantningshemanet Erikstad varit gift två gånger, senast med Brita Andersdotter.
 Åbon och brukaren Nils Månsson har barn i båda gifterna. Sonen och brukaren Måns Nilsson nämns som ägare av halva gården och han liksom brodern och drängen Per är barn från första giftet.   Bouppteckningen blir en lång process och på flera ställen kan man läsa om en ”högt bedröverad änka”; Brita Andersdotter.
 
Bouppteckning: Bankekinds häradsrätt FII:1 (1736-1740) sidorna 157-167.
 
Änkan Brita med flera barn kan man finna i mtl i Erikstad fram till 1742, sen försvinner de därifrån. Måns Nilsson med hustru nämns sista gången 1740 i Erikstad i mtl. och Per Nilsson som är dräng 1739 hittar jag inte heller, varken i kyrkböckerna eller i mantalslängden.
 
 Vad händer med arvtagarna, förlorar de ägandet av gården eller säljs den i samma veva?
 
Jag tror att Måns Nilsson, född 1704 i Svinstad sn, gifter sig med Karin Andersdotter i socknen 11 oktober 1730. Jag har hittat dottern Anna som föds 30 augusti 1733, Erik föds 18 oktober 1737 och som sagt Maria var född 1740.
 
 Maria Månsdotter är piga i Övre Fillinge när hon gifter sig med Bengt Johansson 26 december 1769 i Svinstad sn.
 
Med vänlig hälsning Mats