NULL Skriv ut sidan - Bankekind

Anbytarforum

Titel: Bankekind
Skrivet av: Måns Höög skrivet 2015-07-17, 00:08
Hej!
 
Jag söker information om sockenskräddaren i Bankekind, Anders Ekström, som avled på Klockaregården i Bankekind den 03 Feb 1778. Hans ålder angavs vara 60 år, så han torde således ha varit född runt 1717. Han vigs den 29 Sep 1746 i Grebo med Helena Isaksdotter. I vigselnotisen uppges Anders vara ryttare, samtidigt som han alltså är sockenskräddare i Bankekinds socken. Jag har även sett honom nämnas som adelsryttare, men kan inte hitta var. Anders får sonen Isak i Redinge, Grebo den 17 maj 1755. Från 1749 till 1765 står han skriven som brukare av Bäcktorpet i Redinge, Grebo i mantalsängderna. Hela familjen Anders Ekström är bosatt i Måltorp i Bankekinds husförhörslängd 1768-1769 Bankekind DII:1 (1813-1821) Bild 45 och 35.  
 
En Anders Andersson Ekström vigs den 20 maj 1744 i Bankekind med Catharina Nilsdotter, som dock avlider redan den 27 januari 1746. Troligen är han identisk med min Anders Ekström. I så fall är 1743 års mantalslängd för Bankekind den äldsta källan där jag har hittat Anders Ekström, då han är bosatt i Karlebo. En Christina Ekström som var gift med skräddaren Peter Landbom och som får dottern Maja Lena den 19 jun 1759 i Bankekind är en möjlig syster till Anders. Anders är dopvittne till hennes dotter Maja Lena.
 
 
Har någon information om sockenskräddaren och ryttaren Anders (Andersson?) Ekström? Allt om Anders och möjliga släktingar till honom är av intresse!
 
MVH
Måns