NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 november, 2009
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2009-08-23, 21:00
Hej igen Annette
 
Jag har ytterligare några uppgifter.  
a) Med all respekt för din tolkning, men jag har läst födelsedatum för Daniel till Maii den 5.  
b) Föräldrarna var i varje fall under slutet av 1790-talet bosatta i Rankfallet, en finnbosättning strax väster om Milsjön i Malung socken. Rankfallet som ortnamn har troligen ett ursprung i släkten Ronkainens fall2. Jag känner till att Ronkainensläkten en tid under slutet av 1600-talet bodde i området men var antecknade under Milsjön.
c) Tomas Eriksson är sannolikt son till Erik Matsson Pasainen och Sara Tomasdotter Sikainen; båda av finsk härstamning
d) Pasainensläktens stamfäder i Västerdalarna är det troliga brödraparet Ivar och Lars Larssöner, vilka anlände till Kvarnberget i Nås socken omkring år 1620. Släkten har sedermera brett ut sig i stor utsträckning i gränstrakterna mellan Dalarna och Värmland.
e) Sikainensläktens nedslag i Nås var i Kvarnberget runt årsskiftet 1699/1700
f) förgreningar finns till andra skogsfinska släkter i området.
g) Brittas föräldrar hette troligen Jöns Danielsson (hittills okänt släktnamn) och Katarina Olofsdotter Poasainen från Avradsberg i Malungs finnmark. Poasainensläktens närvara är känd genom Gottlund.
h) Jag har en uppgift om en syster till Daniel: Sara, född 17 maj 1798
 
Om du vill kan jag komma tillbaka till detta senare under september.  
 
hälsn  Jan-Erik