NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 juli, 2012
Skrivet av: Anita Carlsson skrivet 2012-07-23, 18:14
Hej Ydreforskare!
Denna frågan spänner över flera socknar, men jag väljer att lägga den under Asby. Jag har följt min ana Amund Amundsson från hans första vigsel 1717, då han levde i Bubbarp, Askeryd E, flyttar till Askeryd F: Assjö lgd, vidare till Flisby: Hammarsberg, och slutligen Asby där han först bor i Mon och sedan i Kättingborg u Härsmålen där han dör 1759 Asby C:2 sid 523.
I Bubbarp finns även en Amund Jonsson, och jag har sett att han anses vara Amunds far. Det kan jag inte hitta några belägg för. Det föds en Amunds son Amund 3/12 1693 Askeryd C:1 sid 104, och jag har kommit fram till att det måste vara han, men han föds i Esprydh (Äsperöge,Esperödian...) Askeryd F. Faddrar: H. Ingrid i Norrmålen, H. Ing. i Stiär, Lars i Kopparp, Arfid i Kiällehult. Föräldrarna heter Amund Ericksson och Kerstin Hansdotter. Deras vigsel finns i Asby C:1 sid 368. Amund Ericksson är från Tovarp och Kerstin Hansdotter från Norremålen. Jag läser tydligt Amund här, men Olov Mattsson uppger på sin CD: Anders. Även under Tovarp skriver han Anders. Faddrarna till Amund Amundssons barn visa tydligt att det finns ett samband med Äsperödje.  
Jag skulle bli glad om någon kan bekräfta att jag är rätt ute, det finns flera punkter som skiljer sig från de uppgifter som finns på Olov Mattssons CD när det gäller denna familj.  
Jfr: V Ryd (Askeryd E)  gårdar: Bubbarp
     Asby gårdar: Tovarp och Norramålen
     Asby torp: Moen u Härsmålen.  
 
Mvh Anita Carlsson