NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 juli, 2012
Skrivet av: Bo Beckman skrivet 2011-11-04, 01:41
Hej Anita  
Spännande! Jag håller på att göra en historisk hemsida om Sjöhester om vilka som bott där sedan 1500-talet och Askeryds historia. En svensk historia sedd med småländska ögon.  
Amund och Anna har jag fastnat för och jag har fått en bild av dem. Amund förekommer i kyrkans räkenskaper ungefär vartannat år mellan 1699-1709. Han är en duktig hantverkare och har gjort underhållsarbeten i kyrkan i Askeryd och dessutom tillverkat en kista för kyrkans räkning, som jag nu har letat efter i Askeryds kyrka utan att hittat den !!!!!
De är flitigt anlitade som faddrar och ger ofta gåvopenningar till kyrkan. Vilket härligt par. Sjöhester byter indelning till kavalleriet, som augmentshemman till rusthållet i Lutarp när Amund flyttar in till Sjöhester och så plötsligt år 1709 är Amund och ett år senare även Anna borta ur register och rullor och jag går igenom Askeryds husförhörslängder från A till Ö och hittar dom....i Bubbarp fyra år senare och även deras barn. Vad hände egentligen ?  
Ok Anita jag ska gå igenom din Amund och se om jag hittar någon koppling till min. Din Amund återfinns ju också i Bubbarp. Vilken koppling har våra Amundar ?
 
Mvh Bo