NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2009
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2009-01-10, 01:21
Den volymen finns inte i denna världen. Då måste du göra något som anses omöjligt; en tidsresa till senast före prästgårdsbranden 1797. Jag är en ättling till Malungs dåvarande kyrkoherde Daniel Godenius, som även var prost (död 1768). Det gör (naturligtvis) tyvärr inte att jag har kännedom om vad som stod i kyrkböckerna. Jag skulle också gärna vilja läsa dem om det gick ... Jag har även bönder i mina anor i samma socken. Något kan du läsa här ovan i tidigare inlägg, bl.a. om Fallsläkten i Norra Mobyn (Mon/Stormon) som går att spåra i bl.a. mantalslängder till dessas början och även ännu längre, till 1500-talet.  
 
Enda stora möjligheten som kan finnas, är att Västerås stifts domkapitelsarkiv har volymer med avskrifter av husförhörslängderna. De kan kallas för katekisationslängder eller liknande. Se Arkiv Digitals hemsida angående fynd som gjorts i ANDRA stifts domkapitelsarkiv. Jag har tänkt att kolla saken, men har inte gjort det av tidsbrist.  
 
Annars är det trägna studier först i mantalslängder och övriga skattelängder, militärt material, domböcker och andra källor var för sig och sedan ett noggrant jämförelsearbete dem emellan som kan ge resultat. Och naturligtvis informationsutbyte forskare emellan!  
 
Observera att vissa byar i Malungs finnmarker förekommer i andra socknars husförhörslängder. Särskilt gäller detta Äppelbo och Norra Ny. Samma delar av socknen angrämsar till den del av Hagfors kommun där Blomsterberg ligger (Gustav Adolf/Gustava). Var och när och vilka år har jag redan skrivit tidigare i denna diskussion, så jag hänvisar dit.