NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2014
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-10-01, 16:24
Hej,

Socknemannen Erik Persson bodde i Vistena, Allhelgona socken, där han dog den 29 januari 1738. Hans hustru dog där den 22 maj 1737 (hennes namn framgår dock inte av dödboken).

När deras dotter Sara föddes den 2 januari 1721, deras dotter Britta föddes år 1731 och deras son Magnus föddes den 26 november 1736 kommer dopvittnena antingen från Vistena eller ifrån Skänninge.

Jag har dock inte lyckats finna Erik Persson i vigselboken för Skänninge/Allhelgona, vilket måhända tyder på att han flyttade in till socknen?

Han dyker upp i Vistena i 1721 års mantalslängd (men nämns inte i mtl 1718), då tillsammans med sin hustru samt en piga vid namn Britta.

Jag har tolkat dopvittnesmönstret m m som att denna Britta var syster till Erik Persson, och att hon var identisk med den Britta Persdotter som den 3 juni 1722 gifte sig med borgaren Anders Hemmingsson i Skänninge, från vilka jag härstammar.

Finns det månne någon som i sin forskning stött på denne Erik Persson i Vistena (död 1738), eller hans barn Sara Eriksdotter (född 1721), Britta Eriksdotter (född 1731) och Magnus Eriksson (född 1736), och som känner till något ytterligare om familjen och dess öden och ursprung?

Varje liten pusselbit skulle tas emot med största tacksamhet!

Med vänliga hälsningar,

Christian Juliusson  
(själv från Skänninge och därför extra nyfiken på just dessa anor)