NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2007-05-06, 22:48
Hej Ulla!  
 
Svedelius fanns utspridd på flera ställen i landet bl.a. Uppsala.  
 
Men bland de som finns i Västerås stifts herdaminne II:2 1700-talet, så hittar jag bara en Margareta Elisabet Svedelius, född 1730 i Västerås som år 1761 var gift med Magnus Jacobi Troilius sedan 1746. Paret bodde då i Husby. Hennes bror Daniel blev 1776 som tämligen färsk präst i Malung, gift med Maria Margareta Godenius. Hans svärfar Daniel Godenius var född i Husby socken där både dennes far, morfar och mormors far haft tjänst. Gamla vänskapsförbindelser bakom den Svedeliska ankomsten till Malung? Daniel Godenius vistades desutom flera år i Västerås under 1730- och 1740-talen, där Margareta Elisabets och Daniels far var domprost.  
 
Denna Margareta Elisabet blev gift två gånger ytterligare, andra gången med mannens efterträdare 1764, tredje gången med direktören Johan Martin Muncktell från Falun. Hon dog i Falun 1788. (Jag slog upp henne i bokens register.
 
Kudden kan vara en gåva från henne. men det blir bara ett antagande grundat på initialerna och traditionen om att prästen har använt kudden. Bokstaven kan vara l tror jag.  
 
Om det är i som är bokstaven. Antagande nummer 2. Det fanns en Ulfs Erik Jonsson i Vallerås som gifte sig just år 1761 med Marit Ersdotter. Initialerna kan uttydas som Erik Ions Son i Vallerås 1761. Namn på J stavades ibland förr, t.ex. Ion. Från min egen släkt finns IPS och PIS finns karvat i trä och står för Fall alias Pellanna Jonas Persson samt Fall Per Isaksson.  
 
Bröllopsgåva eller gåva från fästmön? Inte släkt med Bengts Erik som jag kan se, men det är ju granngården Ulfs, senare Skol. Se om Ulfs Erik och hans hustru i Josef Sjögrens Acta Genealogica Malungensia, sidan 351 Vallerås nr 28.  
 
mvh Björn