NULL Skriv ut sidan - Assarsson Mörbylånga el Vickleby

Anbytarforum

Titel: Assarsson Mörbylånga el Vickleby
Skrivet av: Sweneric Andersson skrivet 2001-06-20, 10:47
Hej
 
Marianne  
 
  Se att det var några fel som jag skrev. Nu ta jag på mig glasögonen så att jag se de jag skriver.
 
Bonden Assar Persson född om kr 1660 gift( 3:e) ggr. med  Kjerstin Andersdotter (Enka efter Nils Andersson) i Lenstad,  Torslunda sn (H) Olof Nilsson blev vuxen och övertog gården i Lenstad. Fick  styvmodern Kjerstin Andersdotter hon lämna gården och flytta med sin nye kille Assar Persson  till Lilla Vickleby,  den 13 dec.1715 föddes där sonen Anders  (ej Assar som jag skrev) Fadern var då 75 år.Fadern Assar Persson  avled 1720, 80 år gl. Anders Assarsson blev båtsman nr:20  och hade  namnet Kruss och Bärling.Avled  mellan 1771-1743 troligen i tjänsten.  Änkan Maria Jonsdotter född 7/5 1713 i Carlevi, Vickleby (D:t Jon Jönsson-Maria  Jönsdotter. gifte om sig 4/4  1743 med Bonden Jon Olofsson i Stora Vickleby född 6/7  1719  dito s.t  Bonden Olof Olofsson i Stora Vickleby.  
 
Maria Jnsdotter  avled 1761 i Stora Vickleby utan angiven ålder.  I inhyseslängden 1734 framgå det att svärmordern Maria Jönsdotter bor hos sin måg. Anders Assrarsson kruss (Bäling) i Carlevi.
 
 Tre barn varav två döttra som levde vidare. sonen Assar f. 11/1 1741 avled 1743.
 
Dottern Elin f. 17/12 1733 blev gift i Vickleby.
Dottern Carin  f ? dpt 25/1 1737 blev gift till S.Bårby, Mörbylånga  med bonden Jöns Henriksson(Hendriksson)  
 
De fick dotter Kjerstin Jönsdotter  sopm gifte sig med bonden  och nämdeman  Jöns larsson född 1772 i Vickleby.(har inte alla data i huvudet ) , men en av döttrana till Jöns Larsson-Kjerstin Jönsdotter var Stina Kajsa  Jönsdotter f. 1819 gift med matrosen senare bonden Peter Mel?n född 1807 i Segerstad. Se  Bernhardina Mel?ns i anbytaforum.
 
Bonden Per Assarsson i Carlevi, Vickleby  f. omkr. 1682 d. 1754 begr. 14/5 72 år gl. av bröstsjukan
 
S:t Assar Persson i ett tidigare äkt. var halvbroder till Anders Assarsson f. 1715  i L.Vikcleby. och Namnet Assar finns bland flera ätl. till Per Assarsson-Ingrid Persdotter  
 t.ex. Assar Persson Calman  Enroll.karl f.29/9  1727   m.fl.  
 
Jag kan inte se några släktreltioner mellan  släkten Assarsson med namnet Assarsson som släktnamn. och Assar Perssosn ättl i bl.a. Vickleby
 Samtidigt är namnet assar ovanligt i dessa socknar. Man vet inte, Kanske på långt håll att det finns någon släktskap.  
 
MVH
Sweneric Andersson