NULL Skriv ut sidan - Assarsson Mörbylånga el Vickleby

Anbytarforum

Titel: Assarsson Mörbylånga el Vickleby
Skrivet av: Sweneric Andersson skrivet 2001-06-05, 16:05
Hej
 
Lotta  
 
 
 Släkten Assarsson  finns flera stycken på 1700-talet i bl.a. Kastlösa. En länsman Johan Petersson var gift med Maria Assarsson  
 
Men det är två olika släkten så vitt jag kan se.
 
Det fanns en bonden i Lilla Vickleby, vickleby Assar Persson dog 1720 i en ålder av 80 år. Han skulel enligt dödboken varit riksdagsamn Men jag har inga bevis.
 
Assar Persson är en av mina föräder på min farmors sida. Assar Persson var gift tre gånger bla. i Lenstad, Torslunda med Kjerstin Andersdotter född i Åhlebäck Gårdby. när sonen  i Kjerstin Andersdotters äktenskap blev vuxen övertog han gården i lenstad och Kjersin Andersdotter
 
Kjerstin Andersdotter - Assar Persson flyttade till Lilla Vickleby när styvsonen övertog gårtden Olof Nilsson. Kjerstin var gift med Nils Andersson i Lenstad.  
 
Jag har inte alla fakta i huvududet just nu. Assar Persson hade bla. en son Per Assarsson som blev bonde i Carlevi, Vickleby En dotter Elin Assarsson som blev gift till Lenstad. Torslunda.
 
Jag har inte funnit några beläg för att släkten  Assarsson i Kastlösa sn - Bettby, Nörbylånga sn skulle vara släkt med min Assar Persson.  Min Assar Persson hade bla. barnbarn med namnet Assar  som blev båtsman.  sonen i tredje äktenskapet  Assar Assarsson Kruss  var en av mina förfäder. Hade  ett namn till som båtsman.  
 
Om det fanns släktskap tycker jag att det skulle framgå av faddrarna. Min Assar Persson är troligen av vanligt bondefolk. möjligen hetter fadern Per Andersson i Stora Vickleby. under mitten av 1600-talet.  
 
Den andre Assarssons släkten är Strandriddare  Dyckerisyningsman Kronas tjänsterfolk.  Det tala imot släktskap tycker jag.
 
MVH
 
Sweneric Andersson