NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-08
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2006-12-07, 18:29
Hej! Förutsatt att det gäller en familj i Västra Fors har jag detta att meddela dig;  
 
Det finns tre tjocka pärmar om Västra Fors bys gårdar och släkter och historia plus karta. Det var en bycirkel i NBV:s regi på 1980-talet som gjorde detta arbete som bland annat finns i några uppsättningar på kommunbiblioteket i Malung. Det är ett maskinskrivet och stencilerat material så det är nog att betrakta som otryckt material. Jag vet inte om det går att fjärrlåna pärmarna genom ditt hembibliotek, men du kan ju fråga dem.  
 
För övrigt finns även både publicerat material och opublicerat material från andra studier av byar på biblioteket, bl.a. Östra Fors.  
 
Du anger inga uppgifter mer än namnen och därför kan jag inte säga om Gudmunds Olof Halvarsson född 1861 och gift med Brita Persdotter född 1865 enligt Sv bef 1900 är rätt person?  
 
Annars finns gårdsnamnet Gudmunds förutom i Västra Fors, även i Mobyarna (Norra Mon och Lillmon) och Albacken i Malung. Albacken är en sekundärbyggelse i förhållande till Lillmon eller/och Södra Mon. Ytterligare en mobyby finns, nämligen Mellanmon. Men hos Lantmäteriet har man numera slagit ihop dem till Mobyarna. Dock kanske Lillmon inte räknas dit.  
 
mvh Björn