NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 oktober, 2008
Skrivet av: Tobias Viberg skrivet 2007-01-16, 19:03
Hej! Jag är ganska färsk inom släktforskning och skulle vilja ha lite hjälp. Skrev nyss en fråga i forumet för Köping (Öland). Min mormors morfars far har alltid varit okänd. Enligt uppgift från en gammal kvinna som min mormor träffade någon gång på 1970-80-talet skulle den okände fadern vara av kunglig släkt. Min mormors morfar hette Carl Wilhelm Pettersson, och han tog sig senare namnet Ström. Han föddes 1861-10-22 (död 1941) av Anna Maria Pettersson (-dotter?) som ska vara född 1831-06-30 eller 1831-03-22 i Köpingsvik (död 1911 i Dörby).  
 
Anna Maria arbetade på kungsgården i Ås på Öland och även om det skulle vara teoretiskt möjligt att kolla om någon kunglighet besökt gården vid tiden för Carl Wilhelms tillblivelse, är detta inte mitt primära intresse.  
 
Enligt min svärmor kan det ibland i kyrkoböcker finnas anteckningar eller pilar som antyder något om faderskap till oäkta barn. Är det någon som har originaluppgifter från kyrkoböckerna i Ås och som kan kolla vad som står om hennes tre barn som alla ska ha varit oäkta enligt vad jag hört. Själv är jag mycket otränad i att läsa gammal handstil. Carl Wilhelm hade en äldre syster: Anna Vilhelmina född i Ås 1857-10-27 och en yngre bror: Johan Fredrik född 1865-03-21 i Ås.
 
Stort tack på förhand!