NULL Skriv ut sidan - Smedby

Anbytarforum

Titel: Smedby
Skrivet av: Setta Aspström skrivet 2008-06-09, 09:52
Jag söker uppgifter om Jon Hallenquists tidiga liv. Han gifter sig i Kastlösa 1763 från Alflösa by och Smedeby socken. Han och hustrun Anna Nilsdotter får 1764 ett dödfött barn i Kastlösa, sedan flyttar de de till Alvlösa ett par år och får dottern Catharina (Cajsa) 1766, därefter flyttar de tillbaka till Kastlösa för gott.  
 
I Kastlösa uppges han vara född 1740, i Smedbys husförhörslängd 1750-68 p109 hittar jag en Jon, född 1739, son till avlidne Carl Alfwarsson och hans änka Elisabeth Andersdotter. Födelselängden har ju tyvärr lucka 1738-1740, vet någon om jag har fått fatt i rätt Jon? Jag kan inte heller hitta Carls dödsnotis.  
 
Jag undrar även över namnet, Jon är kofferdikarl, var det vanligt att även de bytte eller lade sig till med ett annat efternamn? Carl Alfwarsson var båtsman, om jag lyckats tyda vigselnotisen från 1732 rätt. I vigselnotisen och även i sonen Olufs födelsenotis 1737 ser det ut som om ortsangivelse för Carl är på Hallen eller möjligen Fallen, finns/fanns det något som heter så i Smedby? Det skulle ju kunna förklara var Jon tog sitt efternamn från, om de nu är far och son.  
 
Alla uppgifter mottas tacksamt! Setta