NULL Skriv ut sidan - Resmo

Anbytarforum

Titel: Resmo
Skrivet av: Jonas Andersson skrivet 2015-05-23, 15:28
Min förfader Johan Peter Engström sägs ha flyttat från Resmo till Göteborgs garnisonsförsamling år 1845 (Göteborgs garnisonsförsamling B:3, sid. 36). Han sägs i inflyttningsboken och senare husförhörslängder vara född 1821-10-14. Han lever sedan på olika platser i Göteborg tills han dör år 1895 i Göteborgs Karl Johan (Göteborgs Karl Johan AIIa:1, sid. 51).  
 
Vad jag inte riktigt blir klok på är varifrån han egentligen hade för ursprung. Jag hittar ingenting i Resmos utflyttningsbok från 1845. Vad jag däremot har hittat är en person med samma namn och födelsedatum i Resmos födelsebok (Resmo C:3, sid. 87). Såvitt jag förstår det kan det dock inte vara samma person, eftersom denne senare lever sitt liv i Kalmar från 1849 och framåt. Han dog 1879 i just Kalmar (Kalmar stadsförsamling AI:86, sid. 373).  
 
Vad kan det finnas för tänkbara förklaringar här? Har jag gjort något enkelt fel? Kom han kanske inte alls ifrån Resmo, utan har blivit ihopblandad med sin namne därifrån? Någon som kan ge hjälp på förslag? (Jag har fler källor till husförhörslängder m.m. till de båda om det skulle hjälpa.)