NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-07
Skrivet av: Sweneric Andersson skrivet 2004-12-28, 00:17
Hej
 
Agneta
 
 Jag trodde att du fått uppgiften av mig. Johan Andersson född 1713 enl. HFL.
 
gift 2:a med Kerstin jonsdotter född 25/7 1725 i Åkerby, Runsten.D:t bonden Jon Nilsson- Ingjärd Jonsdotter
 
Efter 1730 finns föräldrarna i Bettorp, Norra Möckleby.  Enligt inhyseslängder på 1730-talet stå ant. gammal bonde. Hur vida han var född i Bettorp vet jag inte. född på 1660-talet enligt åldersuppgiften. Kerstin eAndersson.
 
Det var Kertstin Jonsdotetrs födelsedag-månad som stämde med  denKerstin Jonsdotter som föddes i Åkerby. och att familjen fann i Mantalsl som ledde mig på spåret. En son Olof Jonsson blev bonde i Åhlebäck och han avled  utan barn. Bouppt. gav en dels var.
 En broder och son till Jon Nilsson Jöns Jonsson född 17/9  1720 i Åkderby. Runsten. Han blev  bonde i Gunnarstorp. gift 1749  med Peter Lilljas dotter Karin född juni 1733.  
 
 MVH
Sweneric  
 
PS
 
Du skriver att klockaren Anders Larsson född 1680 i Stenåsa. Var fick du den uppgiften ifrån. Hulterstad ska det vara. född troligne på 1680-talet- dödsåren okänd då det är luckor i dödboken för Norra Möckleby. men död omkr. 1742-44. gift med Elin Andersdotter född dec.(18) 1686 i Bläsinge. D:t Bonden Anders Jonsson- Brita Svensdotter.  Anders Larsson kom troligen till Norra Möckleby med föräldrar och syskon.
 
Enligt kyrkoräkenskaperna fanns en Lars Larsson klockare 1711. troligen död i pesten.  
 
Minst två sustra finsn i norra Möckleby enligt inhyseslängden. Brita Larsdotter och där finsn ochså modern Maria Larsdotter nämn som bor hos sin son hustru änkan Kerstin  Modern är född på 1660-talet. Bode modern och dottern var född a i Hulterstad. Brita var änka efter en båtsman.
 
En syster vid namn Christina Larsdotter bor i Gunnarstorp och även hon var båtsmansänka med två barn. Född i Hulterstad.Där framgå det att hon är syster till klockaren. Vid den tiden Anders Larsson. Jag har kollat på faddrarna med namnet Larsson Larsdotter och när de tog för att får en åldersuppgift.  Om dessa personer var födda i Norra Möckleby skulle dom finnas med i födelseboken, vilket dom inte gör.
 
Anders Larsson nämns som klockare 1712.  
DS