NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2004-11-25, 20:29
Jag fortsätter väl att debattera med mig själv....
 
Jag måste korrigera ett villospår, som jag oavsiktligt gett spridning åt. Simon Olofsson Blix kom inte från Tjust !
 
Jag drog den slutsatsen av en bisats i ett brev från häradsskrivaren till Amiralitetskollegiet, där denne förklarade sitt brevskrivande med att befallningsmannen var hemåt till Tjust. Jag har nu satt mig bättre in i skeendet 1644-1645 och inser att den han syftar på är Simons efterträdare, en viss Jöran Olofsson. Simon hade tappat greppet om sin uppgift och successivt gått ner sig i skatterester, som han enligt tidens bruk hade att peronligen garantera (tillsammans med sina borgensmän). Han såg ingen annan utväg än att säga upp sig och sluta, men så lätt kom han inte undan, utan han fick vara kvar under lång tid för att reda ut sina räkenskaper och driva in utestående fordringar från tidigare år (utan lön).  
 
Han var alltså kvar, när brevet skrevs, det var t o m så att man delat upp Öland, som tydligen blivit en man övermäktigt. Vid denna tidpunkt fanns det alltså tre befallningsmän och det kom ibland till Jalousi dememellan (dvs vad skulle de fattiga tillgångar som man lyckades pressa ur allmogen anses vara - ordinarie eller extraordinarie ränta, årets uppbörd eller förra eller förrförra årens, Cammarens penningar eller Ammiralitetets penningar !
 
Lars-Olov
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar