NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2004-10-31, 12:11
Jag har inte forskat i släkten Blix, eller om Simon Olofsson för den delen, och är inte besläktad (ännu åtminstone). Däremot har jag forskat om andra ämbetsmän, bl a en häradsskrivare under Simon Olofsson. Under den aktuella tiden är Simon Olofsson så närvarande i räkenskaper och korrespondens, så det är svårt att undgå honom.
 
Därför kan jag lämna följande lilla bidrag: det fanns på 1640-talet definitivt en befallningsman som med egen hand tecknade sig Simon Olofsson Blix. Nästa gång jag stöter på honom ska jag kolla sigillet, som ofta finns bevarat, eftersom man arkiverade även kuvertet.
 
F ö har jag noterat hans förekomst såväl i norra som i södra motet och undrat om det är samma person, men inte haft anledning att utreda saken.
 
Jag kan berätta att det finns skriftligt bevis för att en person utnämndes av generalguvernören (med begränsad lokalkännedom) genom förväxling med en namne, vilket kommenteras av kamreraren med illa dold förtjusning i ett brev - så det gäller att se upp i denna gamla materia !
 
Lars-Olov
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar