NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2001-08-31, 11:48
Per-Åke och Sweneric! Först vill jag poängtera att mina kunskaper om hela släkten Blix är tämligen bristfälliga och hänför sig till de i och för sig utmärkta artiklarna från 1929 och 1931 i Norsk slektshistorisk tidskrift och PhT. På den tiden var det vanligt att man klistrade in ett släktnamn på personer som aldrig skrev sig så själva. Således skrev sig befallningsmannen troligen bara Simon Olofsson med dåtidens varierande stavningar. Över huvud taget förekommer namnet Blix ytterst sporadiskt före 1600-talet i källmaterialet, man använde bara patronymikon.
 
1689 adlades Magnus Joensson Blix varvid hans namn även blev ättenamnet. Innan dess var det inte skyddat på något vis. Troligt är dock att Simon Olofsson fått med sig namnet någonstans ifrån.
 
Bland gäldenärerna i bouppteckningen finns dock en Simon Simonsson Blix som är skyldig 100 RDr för en skuta, så att de är far och son är högst troligt, om än inte 100%-igt bevisat den vägen. Dock finns tyvärr ingen förteckning på arvingarna i bouppteckningen.
 
Enligt boken Öländska personminnen som tidigare omnämnts i diskussionen var Simon Olofsson fogde på Öland redan på 1630-talet. Då faller alltså min ursprungliga teori att han var identisk med sin namne i Multrå som förekommer i mantalslängderna där ända fram till 1653. Det underliga är bara kombinationen Simon+Olofsson+Blix som är en stark indikation på släktskap med den norrländska släkten. Det vore också intressant att se vilket sigill han använde, om det finns likheter med de norrländska prästernas.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar