NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06
Skrivet av: Sweneric Andersson skrivet 2001-08-30, 14:17
Hej
 
Carl Z/ Per-Åke B
 
Förlåt om jag lägge mig i. Men Visst är det samma person. den sal. Simon Ollsson som bouppt gäller. och befallningsman Simon Ollsson Blix.  
 
Om Simon Ollsson  Blix inte var adlig  varför tog han ett namn som tillhörde adeln?  nl. Per Åke B. fanns namnet Blix  i flera generationer bakåt.
fadern Olof Månsson Blix. Måns Karlsson Blix  
 
Jag har inte kollat om namnet Blix finns med i något lexikon om adelsnamn
 
1650 års mtl(JB) nämns Simon Olsson (ej Blix)  Tycks ej varit bosatt i Bröttorp detta år, men har 2 drängar och 2 pigor. medan övriga bönder nöje sig med en 1 dräng och 1 piga. Endast prästen har 2 drängar och 1 piga.  
 
1660 års Specification för södra Ölands mots kyrko tionde stå Johan Erichsson Rosenlund som givare  
9 skäppor  råug och 15 skäppor korn och är därmed  den störst givaren detta år inom hela Norra Möckleby härad. För Dörbygården  gav han 1 skäppa  korn 2 k.  Skattegården i Bröttorp  var troligen ganska stor.  Om Rosenlund bodde på gården vet jag inte just nu  En kolla  från 1661-och framåt behövs.  
 
Jag skulle vilja veta om det fanns (finns) ättl från befallningsman Simon Ollson Blix och och dottern Maria Simons dotter Blixa -Johan Erichsson Rosenlund. Deras barn bör väl bära namnet Rosenlund eller Johansson (dotter)  
1670-talet satt Erland Simonsson på skattegården. Är han möjligen  en sonson till Simon Ollsson Blix eller Simon Simonsson Blix ? Det måste jag  undersöka närare.  
 
Kanske det finns bouppt efter Rosenlund?  
 
MVH
Sweneric Andersson
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar