NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-24
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2007-01-11, 11:56
Jag har några linjer i Kastlösa med flera orter på Öland, där jag inte kommer längre på egen hand. Kanske är det någon av er som känner till följande personer?  
 
Brukskarlen ERIK JÖNSSON i Svibo och senare Lindby i Ventlige, död 48 år gammal 16/10 1792 av magrev. Jag har namn o födelsedata på 6 barn men vet inte vem hustrun var eller vart han/de kom ifrån.
 
Hemmansbrukaren JON MÅNSSON i Bjärby, Kastlösa, som 60 år gammal dog 18/9 1794. Han var gift med Elin Månsdotter f 17/9 1741. Hon var dotter till Måns Persson i Bjärby - men vem var hennes man - Jon Månsson alltså?
 
Ovan nämnda Måns Persson i Bjärby, Kastlösa, var gift med BRITA ANDERSDOTTER död 49 år gammal 24/4 1763. Vem var hon?
 
fördubblingsbåtsmannen SAMUEL PEHRSSON JAGT född 1790 i Gripmansbacke, Kastlösa, var gift med Elin Pehrsdotter som senare tog sig namnet Rosén. De fick dottern Lena Maria 1812 eller 1813. Sistnämnda år anmäldes han saknad och kom aldrig igen.  
Vem var han? Och var kom namnet Rosén ifrån?
 
BRITA ANDERSDOTTER född 1732 och död i barnsäng 27/4 1766. Hon var gift med Jon Andersson f 1728 i Säby, Segerstad. De gifte sig 2/12 1753 men jag hittar inga barn (och totalt 4 st) förrän 1761, vilket är lite konstigt. De har kanske bott någon annanstans? Finns det någon som känner till fler barn och framför allt var Brita kom ifrån?
 
JONAS GRANHULT född 1749 och möjligen båtsman i Lunda. Det är också möjligt att han senare kallades Qvist. Han bodde i Gripmansbacke, Kastlösa, och var gift med Cajsa Persdotter född 1750. De fick två söner, nämligen Peter f 1780 och Anders (Hvitlocks) född 1778.  
 
Ovan nämnde Anders Jonasson Hvitlocks var gift med STINA CHRISTOFFERSDOTTER född 1778 eller 1779 och död 30/5 1848 i Kastlösa. Familjen bodde i Gripmansback. Båda makarna tjänstgjorde i prästgården före giftermålet. Men vem var hon? Var kom hon i från?
 
Jag har också en fråga om GRIPMANSBACKE. Som utsocknes får man en känsla av att det var där de mindre bemedlade bodde, dvs inhyses. Senare försvinner namnet helt. Varför? Var det en by som försvann eller? Penåsa är också en sådan lite underlig plats i böckerna. Jag får överhuvudtaget en känsla av att de som bodde där var oerhört fattiga och utsatta.  
 
Ja, jag har nu samlat mina frågetecken i denna lilla ruta och hoppas på underverk. Jag är mycket tacksam för all hjälp!
Vänligen
Monica