NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2013
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-05-13, 16:43
Har stött på en del bekymmer i släktforskningen. Hade en diskussion med Birgitta Berkemar 2003 gällande mina anor Sven Persson och Anna Maria Persdotter, . Av någon anledning som jag inte kommer ihåg har jag fört in att Sven Persson var född 1762-09-21, Räpplinge C:2 s. 101 som son till Per Olofsson Greberg och Ingeborg Trulsdotter. Nya upptäckter gör att jag inte är så säker på att det stämmer längre. Jag har nämligen hittat Per Olofssons bouppteckning från den 7 april 1800, Ölands norra mots häradsrätt FII:18 s 679 Arkiv Digital. I denna bouppteckning nämns endast 3 barn, dottern Annika och sönerna Bryniel, som då befann sig på Gotland och Nils. Varför nämns inte sonen Sven Persson i bouppteckningen efter sin far? Kan Sven ha dött ung? Hittade efter en snabb sökning på PLF-skiva 4 en möjlig kandidat:
Persson, Sven
 
Ung. Dr. (ålder: 21 År)
Repplinge
Död 30/7 1783 i Räpplinge (H)
 
Åldern stämmer precis och det kan ju förklara varför han inte nämns vid bouppteckningen efter sin far.
 
I ett inlägg från 7 november 2003 skriver Birgitta B ” Vigsel 5/9 1784 Sven Pärsson Karås och änkan Anna Pärsdotter. Det föds en Cajsa 3/1 1778 i Halltorp. Far Simon Johansson, mor Anna Persdotter. Simon dör 6/10 1781. Då blir Anna änka.” Det har visat sig stämma alldeles utmärkt. I Sven Perssons bouppteckning från 8 augusti 1805, Ölands norra mots häradsrätt FII:18 s. 509 nämns halvbrodern till Svens och Anna Marias barn Olof Simonsson.  
 
Om det stämmer att Sven istället var född den 6 november 1762 i Karum, Högsrum C:1 s. 75 var han son till Per Svensson och Engela Borkart, (Om jag läser rätt i dopnotisen). Lägger in en bild på dopnotisen.  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/355861.jpg)
 
Någon som känner till släkten Borkart?
 
I vigselnotisen från den 5 september 1784, Räpplinge C:2 s. 380 står drängen Sven Persson Dahlström från Karum och änkan Anna Persdotter från Karås. Frågan är var då Dahlström kommer ifrån?