NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2010
Skrivet av: Charlotta Colliander Golding skrivet 2009-12-12, 21:43
Hej!
Jag har fastnat på min farfars mormor som ska komma från Högby. Hon fick farfars mor Gothy Fatima Sjöström som gift i Västervik och i hfl för Västervik Östra 1876-80 står det Högsby angivet som födelseort men detta tror jag är ett misstag eftersom jag vet från farfars fars brevväxling med sin fästmö att han ofta reste till Öland där hennes släkt bodde.  
 
Jag kan i denna hfl inte se om det står Gustafva Jönsson eller Jansson. Det sistnämnda är vad jag läst i min egen farfars papper men i hfl tycker jag det mer ser ut som Jönsson??? Står det 1817 på födelseår för henne så att hon var 16 år äldre än sin make Nils Fredrik? Jag kan inte tyda årtalet som något annat som stämmer med att hennes döttrar föddes 1856 och 59.  
 
Tittar jag på Högby kyrkarkiv för 1817 så hittar jag en Gustafva där under Wedby rote. Kan det verkligen vara henne jag letar efter? Där är väldigt rörigt och jag ser att det står något om en Henning Jönsson under hennes namn och någon Jean...ovanför så jag undrar verkligen om jag är helt ute och cyklar. Det ser ut som om någon flyttat vidare till Böda också men vilken av dem - svårtytt för en nybörjare och kanske ska jag ändå inte lägga mer tid på just den här Gustafvan...