NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2001-11-29, 22:10
Till Susanne Magnusson:
 
Det finns en Ingeborg som är född just den 25 mars 1879. Föräldrarna var Busk Lars Larsson och Marit Gabrielsdotter. Tyvärr anges inte födelseort i SCB:s födelseutdrag (det är de som finns på mikrokort).  
 
Någon Karl Alfred finner jag inte i SCB:s födelsebok år 1879, däremot en Alfred, son till Nyhus Jonas Andersson och Karin Larsdotter. Födelsedatum : 3 juli 1879. Det KAN vara din Karl Alfred - se nedanstående resonemang:  
I min norska del av släktträdet hade jag länge lite problem med en Karl Jon Olsen Nöst, innan det till sist gick upp för mig att Karl som det står i hans vigselnotis bara är ett epitet, en titel och inget egennamn. (Vanliga bönder födda för tvåhundra år sedan hade bara ett förnamn - därför var det så konstigt med denna man.)
 
Ett tips är att du kontrollerar i in- och utflyttningslängder (om sådan finns) efter hans namn.  
 
Öje (Västra Öje och Östra Öje) finns i husförhörslängderna AI:1b, AI:2a, AI:3-6 (slutar på signum c), AI:7-9 (slutar på e). I mitt förra inlägg på denna sida ser du att jag skrivit att man kan beställa en sockenkatalog från SVAR.  
 
Jag passar på och nämner att Malungs husförhörslängd redan är uppdelad i fem st volymer 1835-1880 och i sju stycken volymer 1881-1895. Ingeborg bör finnas i AI:8e sid. 1-22, 28-68 mikrokort 11903 1/3-3/3 förutsatt då att Din uppgift om födelseby stämmer.