NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2001-11-27, 14:24
Petter Ivarsson hör till myten. Någon Petter Ivarsson har inte kommit hit till Finland. Möjligen skulle det vara någon i släkten som flyttat tillbaka till Finland och sedan återflyttat till Sverige. Det finns en Per eller Pekka Ivarsson i mantalslängderna för Malung från 1600-talets slut och framåt. Men Agneta hör till en äldre period. Jag känner till tre Ivar Ivarsson som jag här kommer att kalla för I,II och III. Deras släktnamn var Pasainen.  
 
Jag har skrivit av mantalslängderna för finnmarken när det gäller 1600-talet och åren 1700, 1701 och 1703. I tryckt form finns mantalslängd 1702 i Skinnarebygd årsnummer 1983 och mantalslängd 1707 i Skinnarebygd 1982.  
 
Som du kanske vet, blev Ivar Ivarsson (I) i Milsjön vid tinget i Malung 1660 vigd direkt i fjärdingsgården. Orsaken var att hon fått ett oäkta barn med honom år 1658. Han hade därför lovat att äkta henne men inte hållit sitt löfte. P.g.a. lägersmålet (otukt) och det avbrutna löftet dömdes han att gifta sig. Agneta, som anges ha tjänat som piga i Brunnberg 1658, flyttade efter vigseln 1660 direkt till Milsjöheden (Milsjön). Uppgifterna om tingsvigseln etc kommer från Valter Bergs bok Brunnberg, sidan 27.  
 
Min hypotes är att Ivar Ivarsson (II) var detta oäkta barn. Detta eftersom namnet först togs av far- och morföräldrar och far- och morföräldrarnas föräldrar INNAN föräldrarnas n?mn kom ifråga. Undantag då för t.ex. oäkta barn för då fick barnet om det var en pojke som straff faderns namn. Straffet var riktat mot fadern som inte hade tagit sitt ansvar. Ivar Ivarsson (II) är den enda kända sonen och ovanstående resonmang med oäkta barn har jag kopplat ihop med att en vanlig sed är att äldste sonen tar över. En syster synes ha gift sig med den inflyttade Abraham Larsson Karjalainen från Laggåsen. Släktnnamnet har nyligen fastställts.  
 
Ivar Ivarssons (I) far Ivar Larsson Pasainen var den som först kom till Milsjöheden, inte Ivarin Pekka eller Petter Ivarsson. Ivar Larsson omnämns så sent som 1670 i Malungs domböcker (s.24-25 i domboken). I Malungs dombok 1699 d. 15 februari omnämns ovannämnde Per Ivarsson och hans bror Mats som sonsöner till Ivar Larsson. Detta stämmer också med mantalslängderna. Ivar Ivarsson (I) dör någon gång 1686-1687 för i 1687 års mantalslängd står hans hustru som änka.  
 
Ivar Ivarsson (I) var gift med Agneta Mårtensdotter. Sonen Ivar Ivarsson (II) påstås vara gift två gånger, första gången med Malin Tomasdotter), andra gången med  okänd som blev mor till Ivar Ivarsson (III). Källan för att det andra giftet och att Ivar Ivarsson (III) var son till denna okända kvinna får jag återkomma till.  
 
Malin Tomasdotter måste vara identisk med finnen Mats Johanssons i Sillerö efterlevande hustru som gifte om sig med Ivar Ivarsson omkring 1699. Just för den mantalslängd som är upprättad 1699 framgår att Ivars (II) namn i Milsjöheden är struket och att man vid Sillerö har tillagt att Matz finnes ä. är gift med Ifvar Ifvarsson. Se där ett exempel på när mantalslängderna är som bäst! Fadersnamnet Johansson finns i Västerdalarnas Generalmönsterrullor 1691 och 1695. Där återfinns bl.a. rotebonden Matz Joanson Finne och han tillhörde medel i inkomstligan i sillerö om man ser till avgifterna som erlades!
 
Mats Johansson kallas för Mats Jönsson i Sillerö kallas i Valter Bergs bok Brunnberg där jag har uppgiften att Malin var dotter till Tomas Henriksson Havuinen som flyttade till Kringsberg i gamla stora Dalby socken vintern 1693. En bror till henne var för övrigt en av Brunnbergs mest kända bebyggare, Kristoffer Tomasson Havuinen (f. ca 1648, död 1728-12-15).  
 
Till sist Ivar Ivarsson (III). Han var gift med Ingeborg Nilsdotter (Sjögren: Acta genealogica malungensia). Jag kan inte säkert svara på vem han var son till. En genomgång av det tidiga 1700-talets mantalslängder med ev fynd i domböcker borde dock ge svaret.  
 
En son till Ivar Ivarsson (III) måste vara den Nils som döptes i Äppelbo den 5 juni 1730. Gossen föddes den 27 maj 1730 som son till Ifar Ifarssons ifrån Millsiön. Han återfinns i Äppelbo födelsebok C:1 på pagina (uppslag) 36.  
 
Lista:
Ivar Larsson Pasainen
Ivar Ivarsson Pasainen g.m. Agneta Mårtensdotter
Ivar Ivarsson Pasainen (II) gift en eller två gånger, i varje fall med Malin Tomasdotter Havuinen
Ivar Ivarsson Pasainen(III) g.m. Ingeborg Nilsdotter
 
Jag planerar att publicera min forskning i något tryck om 1600-talets finnar och kanske utvidga till år 1750. Delar av detta resonemang är vad som tycks som nya upptäckter som ingår i detta svar! Det tycks inte som att någon tidigare har gått igenom Malungs mantalsländger och Malungs finnmark. Inte såvitt vad jag vet.  
 
Använd inte uppgiften om Ivar Ivarssons (II) två giften utan reservationer, då jag måste dubbelkolla detta! I övrigt vill jag bara be att Ni anger när Ni använder mina uppgifter om var de hämtats (detta inlägg). Detta är särskilt viktigt när jag ska publicera, så att förvirring undviks.  
 
mvh Björn Sonesson