NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2001-11-26, 19:32
Hej Leif!
Mitt inlägg den 13 november blev skriven för att jag hade sanningsidealet för ögonen : skriv endast det som du är säker på. Branden har naturligtvis inget direkt med Tronestams fråga att göra. Jag gissar att du skrev i god tro att branden skedde 1774 eftersom böckerna än idag finns bevarade?  
Denna fråga skulle jag ha ställt till dig från början istället. Jag borde själv ha läst Anbytarforums regler en gång till innan jag skrev inlägget som nu blev mer än lovligt skarpt i tonen. Den bästa kritiken man kan ge är inte detsamma som negativ kritik utan när man ger även positiv kritik eller förstås enbart positiv kritik - dvs ger en ärlig/balanserad kritik. Så nu vill jag säga vad jag hela tiden tyckt: att du Leif har gjort och gör en stor insats genom dina svarsinlägg på denna sida. Jättebra också att du i det här fallet tipsade om bouppteckningar och domböcker som källor som man kan komma vidare med.  
 
Vi måste självklart respektera varandra. Jag lovar att hålla igen mig i fortsättningen! Hoppas vi kan sluta fred! Särskilt då som vi båda är släktforskare och kan hjälpa varandra med tips!  
 
mvh Björn Sonesson
 
P.S. Ett tips till forskare som har vägen förbi Malung. I Malungs kyrkoarkiv finns en hel del gamla handlingar från Yttermalung (1600- och 1700-talet). Man tror att de fanns i en kista i Yttermalungs kapell vid tiden för branden 1797 i Malung. Senare har de sedan förts till moderkyrkans arkiv. D.S.