NULL Skriv ut sidan - Malung

Anbytarforum

Titel: Malung
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2015-06-03, 12:28
Den 27 november 2001 skrev jag följande; /CITAT/ Som du kanske vet, blev Ivar Ivarsson (I) i Milsjön vid tinget i Malung 1660 vigd direkt i fjärdingsgården. Orsaken var att hon fått ett oäkta barn med honom år 1658. Han hade därför lovat att äkta henne men inte hållit sitt löfte. P.g.a. lägersmålet (otukt) och det avbrutna löftet dömdes han att gifta sig. Agneta, som anges ha tjänat som piga i Brunnberg 1658, flyttade efter vigseln 1660 direkt till Milsjöheden (Milsjön). Uppgifterna om tingsvigseln etc kommer från Valter Bergs bok Brunnberg, sidan 27.  
 
Min hypotes är att Ivar Ivarsson (II) var detta oäkta barn. Detta eftersom namnet först togs av far- och morföräldrar och far- och morföräldrarnas föräldrar INNAN föräldrarnas námn kom ifråga. Undantag då för t.ex. oäkta barn för då fick barnet om det var en pojke som straff faderns namn. Straffet var riktat mot fadern som inte hade tagit sitt ansvar. Ivar Ivarsson (II) är den enda kända sonen och ovanstående resonmang med oäkta barn har jag kopplat ihop med att en vanlig sed är att äldste sonen tar över. En syster synes ha gift sig med den inflyttade Abraham Larsson Karjalainen från Laggåsen. Släktnamnet har nyligen fastställts. /SLUT CITAT/
 
Hypotesen stämmer inte! Det oäkta barnet kanske var en Ivar, men i så fall har denna person avlidit. Vår Ivar, var i stället född år 1673 i Milsjön med dopdatum 16730518. Döpt i Äppelbo. Källa: Äppelbo LI:2 (innehåller bl.a. döpta 1661-1773). Ivar är nämnd i domboken för år 1689 tillsammans med mor Agneta och broder Ivar.  
 
Hypotesen fick jag genom Valter Bergs bok Brunnberg som kom ut före 2001 och detta finns även på Monika Öhrns hemsida.  
 
Det var först senare som jag fann dopnotisen i Äppelbo dopbok!  
 
Mvh Björn