NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2012
Skrivet av: Susanne Westin skrivet 2010-05-29, 07:17
Hej.
 
Jag har problem att hitta var paret Per Larsson och Karin Jonsdotter som bodde i Grankulla (nr 8) från ca 1773 föddes. Jag har inte lyckats hitta dem i Böda eller någon närliggande sn.
 
Per Larsson påträffas i kyrkböckerna i Böda sn från 1771 då han gifte sig med sin första hustru Lucia Persdotter. Hon dog i barnsäng redan året därpå. Den 24 oktober 1773 gifte han om sig med pigan Karin Jonasdotter. Enligt uppgift i HFL föddes han den 12 decmber 1742. Jag har hittat en Per Larsson som föddes i Misterhult sn den 6 december 1742, men jag har inte lyckats knyta ihop trådarna att det verkligen rör sig om samma person.
 
Karin Jonsdotter föddes 1745-1748 enligt uppgifter i HFL. Hennes föräldrar var sannolikt Jon Persson och Maria Nilsdotter som påträffas i Grankulla i HFL från 1760. De hade, förutom Karin, barnen Ingerd (f: ca 1734), Per (f: 1737) och Nils (f: 1745). Jag har dock inte hyckats hitta Karin eller hennes syskons födelsenotiser i Böda eller någon närliggande sn.
 
Är det någon annan som känner till något om denna familj eller har träffat på dem i sin forskning?