NULL Skriv ut sidan - Malung

Anbytarforum

Titel: Malung
Skrivet av: Bertil Vestberg skrivet 2014-06-03, 22:59
Hej !
 
Jag har i min forskning hamnat hos den Nils som föds 27/8 1802 ,
i Tyngsjön i Malungs finnmark . I Malung C:1 sid 381 , där Nils är
nämnd som barn NR 92 aktuellt år står det Dyngsjön , vilket av vad jag
begripit är en förvanskning . Nils fader nämns som avskedade soldaten
Erik Samuelsson Hjerpe , alltså torde Nils fader vara den Erik Samuelsson
som antas som soldat NR 75 i Vesterdals kompani 16/3 1791 enl. GMR anno 1792 .
Enligt dito anno 1801 begär han och får avsked  ( avkylt ena foten ) .
Nils moder = dess hustru Greta Thomasdr .
I Malung AI:1a uppslag 159 finns Nils med far och mor samt syskon , alla beger sig norröver .
Erik och Greta gifta 1784 enligt detta uppslag , alltså det par som är upptagna som NR 6 detta
år i Malungs vigselbok trots att vigseln skedde i Äppelbo . Erik bör rimligen vara född 30/12 1757
i Håvberget i Nås finnmark ( detta har givetvis ingenting med Malung att göra , ville bara poängtera
att jag vet det och att jag redan luskat ut hans anor några generationer via Nås och Grangärdes kyrkböcker ).
Gretas far Thomas Hinricsson ( svärfadern på uppslaget i AI:1 om jag inte misstolkat ) är väl den änkling som
nämns i Järna vigselbok par NR 4 år 1778 . ( Bild 41 AD )
Thomas har jag lyckats följa i Malungs mantalslängder from år 1755 ( 1755-1758 i Milsjön , därefter i Tyngsjön )
hela tiden med en etta i hustrukolumnen , varför jag tolkat det som att hans 1a hustru är den Margareta Mattsdr
från Nås som dör 26/3 1778 i Tyngsjön ( död NR 8 aktuellt år ) . Om jag inte fått allt om bakfoten så är hon född
11/11 1721 och gift 1a gången med Lars Abrahamsson i Milsjön ( Nås LIb:2 sid 63 ) . Ursäkta att det blev mer Nås .
Men avslutningsvis så undrar jag om någon kan ge mig en liten hint om Thomas Hinricssons ursprung ?
Hoppas det är okej att fråga detta här under Malung , han bodde ju i Malung i vart fall from 1755 fram till
sin död 1817 .
 
 
 
Tack på förhand
Bertil
 
(Meddelandet ändrat av Berra64 2014-06-03 23:08)