NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2011
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2009-05-12, 22:17
ROTHMAN I BREDSÄTRA
 
Jag vill börja med att tacka Risto för den utförliga redogörelsen.  
 
Troligen är den före detta underofficeren och senare klockaren i Bredsätra Jonas Rothman och den Daniel Rothman som i Bredsätra 1727-12-23 får sonen Gabriel båda söner till kyrkoherden Steno Rothman i Lenhovda i Kronobergs län.
 
Steno Rothmans (1640 - 1703) andra hustru var Margareta Hielm. Paret fick fyra barn som överlevde det första året. Två av dessa var sönerna Jonas (f. 1696-03-05) och Daniel (f. 1701-01-31).  Dessa var alltså bara 7 respektive 2 år gamla då fadern dog.  
 
Vart Jonas tog vägen har varit okänt.  
 
Om Daniel är känt att han fick en son, timmermannen Sten Danielsson Rothman (okänt var och när), som i sin tur fick två söner födda i Åby i Kalmar län som båda blev präster i Alböke på Öland. Troligen är också ovan nämnde Gabriel identisk med den timmerman och pråmkarl som kom att leva i Kalmar (ca 1728 - 1794-12-07) och kom att bli anfader för en stor släkt av präster och tjänstemän.
 
Om Daniel första hustru vet jag ännu inget. Det är dock känt att han kom att gifta om sig senast 1756 och bli bonde på gården Grönahult i Ekeberga socken i Kronobergs län och på gamla dagar få ytterligare tre barn.
 
Som framgår ovan saknas de flesta uppgifter om vad som hände de båda Rothman innan de kom till Bredsätra, och i Daniels fall, också uppgifter om tiden mellan 1727 och 1756. Jag är tacksam för varje ledtråd som kan leda till ytterligare kunskap om Jonas och Daniel Rothmans liv.  
 
Ytterligare ett par frågor, vars svar kan ge upplysningar: Dog modern Margareta Hielm i Kalmar län? Var föddes skeppstimmermannen Sten Danielsson Rothman?  
 
Med vänlig hälsning
Lars-Åke