NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2012
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2011-04-20, 01:27
Stort tack, Leif, mycket intressant! Jag är ju inte alls expert men tycker att den beskriver väl - i en ögonblicksbild - aspekter av den ekonomiska och sociala utvecklingen från den småskaliga järntillverkningen - inkl kolningen som viktig förutsättning - till de storskaligare bruken. Att de tidigare rätt självständiga torparna/hemmansägarna/bergsmännen inte kunde hävda sig mot kapitalets och politikens makt vet vi ju; här ser vi det i ett samtida dokument.  
 
Så om jag förstått det riktigt: Jacob och Lars Mårtensson had privelegier på Bresjö hytta. Förmodligen var det hyttan vid Korslången och N. Bredsjön som ligger vid gränsen till Ljusnarsberg? Vilka privilegier de hade vet jag inte men så vitt jag vet byggdes en masugn där på slutet av 1670-talet. Bergsmansprivilegier?  De fick visserligen behålla dem men måste sluta kola i Söderbärke. Istället fick de behjelpa sig med den skog som finnes på Norrberkes sidan. Malingsbo bruk växte under första hälften av 1700-talet och behövde nog skog för egen kolning.  
 
Lumsen hade tydligen ca 75 tunnland skog - var alltså ganska stor - och det var förmodligen anledningen till att Margareta Matsdotter drevs bort efter Jacobs död. Vet någon något om Mats Larsson, som övertog Lumsen efter henne? En kolare som tjänade under Malingsbo?
 
Mvh
Samuel