NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2006
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-08-30, 21:18
Jag har en ana som hette Kierstin Persdotter f. 1763-11-13 i St Istad, Alböke och d. 1835-02-28 i Arbelunda, Löt.  
 
Hennes föräldrar hette Per Larsson och Elin Svensdotter som gifte sig 1763-01-02. Kierstin verkar vara deras enda barn vilket fått mig att misstänka att någon av föräldrarna dog ganska snart efter Kierstins födelse.
 
Förut har jag inte hittat några uppgifter om Pers eller Elins födelse eller dödsår men nu tror jag mig ha en del teorier. Eftersom jag inte kunde hitta några bra kandidater som döda i Alböke och att dottern dog i Löt antog jag att familjen flyttade till Löt. Jag hittade senare en Elin Svensdotter som gifte sig 1767-03-01 med en Lars Olsson  i Löt. Elin står då som änka. Jag tittade då om jag kunde hitta någon Per Larsson som dog någon gång mellan dottern Kierstins födelse och Elins omgifte och hittade en Per Larsson som dog 1766-03-03 i Mörby, Löt endast 27 år och 2 månader gammal. Hittade även en Elin Svensdotter som dog 1793-01-05 i Lundby, Löt 54 år gammal med en Lars Olofsson som närmaste anhörig. Olofsson och Olsson är väl att betrakta som samma namn? Tittade för säkerhets skull efter om jag kunde hitta någon Elin född i Löt omkring 1739 men hittade ingen. Däremot finns det två stycken födda i Alböke med fäder som hette Sven. Den ena var född 1738-02-11 i Alböke den andra 1738-04-11 i St Haglunda, Alböke. Har inte en aning om vilket som är den rätta. En sak som ställer till det lite för mig är att Per Larsson dör i Mörby och att Elin Svensdotter står skriven i Lundby när hon gifter sig med Lars Olsson. Jag vet inte hur långt det är mellan dessa platser och om avståndet kan göra att det hela spricker på detta?
 
Hittade precis en Per född 1739-01-02 i L. Istad, Alböke. Det passar ju precis med den ålder som uppges för den Per som dör 1766-03-03 i Mörby, Löt dvs 27 år och 2 månader gammal.  
 
 
Finns det någon som känner till dessa personer och som kan tala om för mig om mina teorier kan stämma eller om jag är helt ute och cyklar?
 
Mvh
 
Birgitta