NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2012
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2011-01-13, 23:41
Det står Erich, inte Erichsson. Så det verkar som att mönsterskrivaren har noterat fel förnamn från början, sedan överstrukit det och angett rätt till vänster. Så tolkar jag det i alla fall. Men det betyder ändå inte att det rör sig om far och son Henrich Werre. Det får man inget besked om. Och soldatnamnen följde ju roten och hade inte med släktskap att göra. Visst kunde det handla om om far- och sonförhållande, men var inte vanligt.  
 
I en liten artikel om Vintermossen jag har skrivit - i Bergtagen nr 1:1999 - framgår att Pål Hindersson köpte torpet Vintermossen av sin bror Hindrich Hindrichsson för närmare 30 åhr sedhan. Då målet är från 1664, som jag återgivit, betyder det att Hindrik satt på torpet Vintermossen runt 1635 och tidigare. Det är möjligt att han som finne kan ha sökt bättre jordmån och därmed utkomstmöjlighet i Söderbärke och Skinnskatteberg, det ska inte uteslutas, men han förekommer dock i Linderberg och Ljusnarsbergs kyrkoböcker mellan 1632-1642.  
 
Först är han vittne vid Eskil Olofssons vid Ljusnarn barns N.N. dop 1632-05-23 (Lindesbergs C I:1, nr 20). Sedan får han själv ett barn 1638, döpt 26/8 i Ljusnarsberg (C 1). En av faddrarna är f ö Lars Hindriksson, som kan vara en bror. Dessutom en som Mats vid Rällen 1642 - då har han sålt Vintermossen till brodern Pål - som döps 18/9. (Ljusnarsberg, C 1). Samtidigt är Henrik Werre i Jersiökälla noterad i boskaps- och mantalslängder mellan 1632-1644.  Skulle han ändå fara till Ljusnarberg för att vara dopvittne och föda barn? Nja, det är ju tveksamt.
 
/Leif