NULL Skriv ut sidan - Sjödin, släkten från Klocke Nordingrå

Anbytarforum

Titel: Sjödin, släkten från Klocke Nordingrå
Skrivet av: Leo Kempe skrivet 2005-02-16, 22:13
Hej,
Jag släktforskar i släkten Lingonblad och min fru är ättling till detta släkt, så jag tänkte att ni kunde vara intresserade av mitt material.
 
Anders Lingonblads mor är Maria Danielsdotter Ropars f.1745 i Oravais, och hans far är Mårten Mårtensson f.1742 i Karvat, några km söder om Oravais. Ropars är ett bondesläkte från Oravais. Mårten var ingift bonde på Ropars hemman i Oravais.  
Marias bror är Gustav Danielsson Ropars Lingonblad f.1753 i Oravais. Denna Gustav är förfader till Lingonblad släkten i Kimo, Oravais och Nykarleby. I KB1774-78 var han dräng hos Matts Ekblad och måg hos Caisa Westerback.
Dagsverkare på Masugnen i Oravais. Senare gifte han sig 1775 med Cajsas dotter Anna Westerback. Det var Gustav som först ändrade namnet till Lingonblad. Jag har ännu inte fått reda på orsaken varför han ändrade namnet, men jag har lite svårt att tro att det är ett soldatnamn.
Den exakta tidpunkten när Anders kom till Sverige vet jag inte, men i KB står det att han flyttade till Vörå 1811, så någon tid efter detta är troligt.