NULL Skriv ut sidan - Nilsson, Lars

Anbytarforum

Titel: Nilsson, Lars
Skrivet av: Göran Stenmark skrivet 2000-01-12, 09:04
Hej Christer!
Jag har en tid inte haft möjlighet att ta del av vad som finns på denna sida, men nu skall jag försöka ge svar på det du undrade över den 16 december.  
Något namn på Nils Larssons hustru verkar inte gå att få fram, vilket är mycket ovanligt för denna tid när även männen endast nämns i spridda skattelängder, ibland även bara till förnamnet.
Däremot vad gäller hustrun till Peder Erichsson (f 1576), så kan jag ge ett svar. Hans hustru hette KIERSTIN PEDERSDOTTER, och skall vara född i grannbyn Bölen. Vi vet i alla fall genom  donationsbrevet från 25/7 1647, när Peder och Kierstin skänkte ett hemman i byn Lillegård till kyrkan, att det var hennes fäderneärvda hemman, så hennes barndom tilbringades i de två sist nämnda byarna. Några uppgifter om födelse- eller dödsår har jag inte.  
De hade åtminstone fem barn; JACOB vilken tog över hemmanet, PETRUS som blev präst under namnet Junselius, SARA f. 1604, samt två döttrar med okända namn.
Dottern SARA PEDERSDOTTER figurerar i en stor trolldomsprocess i Fjällsjö 1662.(Ramsele Häradsrätt) Hon var piga i byn Näset i denna socken och blev tillsammans med sin matmoder misshandlad av en grannbonde i byn. Denne hade anklagat henne för att ha stulit hans bonytta, och vid samma tid hade gästgivarsonen Olle börjat berätta om att han kunde trolla och brukade fara till Blåkulla med sin mor och syskon. Bl.a. hade han sett Sara där.
Ramsele Häradsrätt begärde ett yttrande från Resele Häradsrätt och då fått uppgifter från två gamla män i Junsele socken om Sara,nämligen gästgivaren Eric Bengtsson i Mo och Nils Hansson i Krånge. De uppgav för rätten bl.a. att Sara var född i Eden 1604 flyttat till Fjällsjö ungefär tio år tidigare och under de 50 år hon bott i Junsele hade de aldrig hört något tal om trolldom kring henne. Däremot menade de att henne s mor och mormor anklagats och fällts för trolldom.
Rättegången tog ca två år och till slut frikändes Sara och flera andra som gästgivarsonen Olle anklagat för trolldom. Sara frikändes sist och ställdes under guds dom.
Vad gäller dessa uppgifter så fick ta fatt i dem samtidigt som en del av det jag skrev den 22 november 1999, och eftersom jag anser att man skall vara noga vad gäller källor så skadar det inte att kontrollera uppgifterna. Även om man har fått uppgifterna från en van forskare så kan den mänskliga faktorn eller annat gjort att det slunkit med något fel.
Mvh
Göran