NULL Skriv ut sidan - Nilsson, Lars

Anbytarforum

Titel: Nilsson, Lars
Skrivet av: Göran Stenmark skrivet 1999-11-22, 14:48
Hej Christer!
Var har du fått uppgifterna om denne Lars Nilsson ifrån? I den äldsta skattelängden för Ångermanland Gärder och Hjälper från år 1535, nämns två personer, en Lasse och en Karin. Med andra ord fanns en (vuxen) Lars i byn, men något efternamn har jag aldrig sett på honom. En eventuell son till ovan nämnde Lasse är bonden Nils Larsson som räknas som den förste kände brukaren av nuvarande hemmanet Eden nr 2, för övrigt i samma släkt ägo ännu. Han förekommer i längderna 1556-1582 enligt de anteckningar jag har, men detta är uppgifter från framlidna hembygdsforskarna Jonas Högberg och Pelle Henriksson i Junsele, så kan inte gå i god för detta. Jag har fotostatkopior av en hel del av 1500-tals skattelängderna, så jag får väl sätta mig ner och lusläsa vid tillfälle.  I övrigt har jag antecknat att näste ägare av hemmanet, Erick Nilsson, eventuellt kan vara son till Nils Larsson, men arkivuppgifterna är knapphändiga vad gäller denna tid, så man får mest gå på antaganden. Erick Nilsson ägde ett halv seland åren 1583-1609. Seland = en skattesats på hemmanets produktion/storlek. Hans hustru noteras som förlamad. Vad gäller Ericks son, Peder Eriksson finns det däremot mera i uppgifter att hämta. Men kanske att du redan har uppgifter om honom. Det var han som 1647 tillsammans med sin hustru och barn skänkte ett helt hemman i byn Lillegård till kyrkan. På hans gård fanns 1629 1 sto, 12 kor, 2 kvigor, 5 getter, 12 får och 3 svin.
Mvh
Göran