NULL Skriv ut sidan - Mats Henriksson/Hindersson d.1697

Anbytarforum

Titel: Mats Henriksson/Hindersson d.1697
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2001-06-17, 13:21
Jag har fortsatt att botanisera i de skattelängder som jag har på mikrokort, det finns annars längder för i stort sett varje år den här tiden. Om inte något domprotokoll talar emot skulle jag av storleken på tiondet som lämnas varje år tolka det som att Henrik Larsson är den Gamle och Henrik Jonsson är den Långe. Jakob Henriksson som omnämns åtminstone 1627 och 1628 sitter då på Henrik Larssons hemman, efterträdande Lars Nilsson som kanske är måg.
 
Enda stället där Henrik Jonssons födelseår skulle kunna hämtas ifrån är i roterings- och utskrivningslängderna från 1637-1639 där böndernas ålder emellanåt står med, men Gudmundrå finns inte med i de längderna. Så antagligen är hans födelseår bara taget ur luften.
 
Jag undrar vad det står i Richard Gothe - Finnkolonisationen i Ångermanland, Södra lappmarken och Jämtland. Han var ju en auktoritet på området. Men Tyko Lundkvist har antagligen redan använt sig av Gothe.
 
Tiol 1621:
Fielfinan
Långh Hindrich - 0 [korn], 1 sp 3 fr [rogh]
Lars Nilsson - 0[korn], 2½ sp [rogh]
 
Tiol 1623:
Fiellefinnar
Lars Finne - rågh 1ta
Långe Hindrich - rågh 1½ ta
 
Tiol 1627:
Fiälfinnan
Långh Hindrich - 8½ [sp?] rogh, 5½ [sp?] korn
Jacop Hinnderson 7½ [sp?] rogh, 7 [sp?] korn
 
Kvarntull 1627:
Fielfijnnar
Hindrich Finne - 2:8
Lars Nilssonn - 1:16
 
Tiol 1628:
Fiällfinn
Hinrich Jonsson 5 [sp?] kårn, 9 [sp?] rogh
Jackob Hindersson 4 [sp?] kårn, 5 [sp?] rogh
 
Tiol 1629:
[Fjällfinnarna saknas troligen men längden är fuktskadad så den bör läsas i original]
 
Boskapslängd 1637:
Fiellfinne Jon Hinderson - 1 häst, 1 sto, 11 kor, 5 kvigor, 11 g får 8 u får, 2 svin
 
Kvarntull 1637:
Joen Hinderson - 9[!] pers [endast kyrkoherden hade större hushåll, antagligen levde man i storfamilj]