NULL Skriv ut sidan - Mats Henriksson/Hindersson d.1697

Anbytarforum

Titel: Mats Henriksson/Hindersson d.1697
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2001-06-16, 00:20
Evy-Ann och Fredrik
 
Att Matts Hindersson var gift två gånger finns belagt. Umeå sockens dombok 1698 angående arvet efter Mats Hindersson låter oss veta att: Såsom vid arvsskiftet som förledne vinter hållits efter Mats Hindersson i Armsjön, skall vara tilldelt hans barn av senare kullen , som äro 6 st döttrar, vissa persedlar uti kyrkokläder --- prövade rätten skäligt att Mats Hinderssons barn af förriga kullen, sonen Johan Mattsson, samt döttrarna hust Karin, hust Karin och hust Anna --- Sammaledes resolverades att Mats Hinderssons änka Helena Lardotter  skall utom skiftet få behålla --- Men vad det belanger mågen av senare kullen Mats Hindersson (d y min anm), skall hava, uti livstid... (jag har moderniserat stavningen)
 
Ossian Egerbladh, författare av många böcker om lappmarkens byar och släkter, hävdar att uppgiften om att Karin skulle vara namnet på två döttrar i samma kull torde bero på ett skrivfel i den renoverade domboken (orginaldomboken finns ej kvar)  
 
Mårten Hindersson var enligt Tyko L bror till Mats H. Jag citerar ur hans bok Öreälvens byar:
Nere i Gudmundrå vid Ångermanälven fanns en finnmark --- Här bodde finnen Hindrik Jonsson med flera söner --- Mårten [Hindersson] flyttade redan 1649 till Hörnsjö och köpte ett hemman av Johan Olofsson i Örsbäck ... men han fullföljde ej ... och återvände tydligen till Nästvattnet en tid. Vid marstinget 1656 i Jättesta står det i protokollet: ?Nils och Mats Hinderssöner finnar vid Nästvattnet boendes hafva sin broder Mårten Hindersson gift med tre barn hyst och herbergerat, alltså är de ... sakfällde --- Eljest blev avsagt att endera Nils och Mats sig hemstad annorstädes förskaffa skall med laga plikt till görandes och icke begge oppå så ringa jord boendes vara...? Det blev så att Nils och Mats stannade. Redan 1658 har Måren flyttat norrut och i augusti låter han första gången uppbjuda hus och jord i Agnäs... Även brodern Mats bröt upp från Nästvattnet och uppbjuder 1668 första gången ... halva gården i Hörnsjö
 
För ättlingar till Mats Hindersson kan det vara intressant att veta att det restes en minnessten i Armsjö 1972 till 300-årsminnet med inskriptionen  1672 upptogs Armsjö av Mats Hindersson o h h Helena, LILLARMSJÖ 300 ÅR 1972