NULL Skriv ut sidan - Båtsman Karl Kamel Gustafsson

Anbytarforum

Titel: Båtsman Karl Kamel Gustafsson
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2005-09-22, 08:21
Lokalt i Ångermanland fanns det i varje fall inga som satte patronymikonet sist. Det har dykt upp först nu när framför allt kvinnor lägger sig till med dubbelnamn efter giftermål. Släktforskare kan också använda detta system eftersom deras släktforskningsprogram ger vissa fördelar om man gör så vid inmatning. Det är en anakronism. Vem har hört talas om Gustav Vasa Eriksson eller Karl Bonde Knutsson? En svensklärare hade satt bock i kanten. Vi kan inte låta konstruktörerna av släktforskningsprogrammen påverka oss att använda dålig svenska.
Men det Mari vill veta är om jag vet något mer om Kamels svärföräldrar. Henrik var strandfiskare i Bäck. Jag har i min pärm en kopia av en tidningsartikel (i Örnsköldsviks Allehanda?), ett intyg från oktober 1786 troligen för att paret skulle befrias från mantalsskatt. Mannen, då 61½ år, hade för några år sedan fallit och stött högra axeln ur led. Hustrun var 58 år och besvärad av vattusot och värk i magen och underlivet som flyttade sig fram och åter i rygg, länd och ben. De ville också ha dottern, 16 år (måste vara sm Kamels hustru Christina Henricsdotter), befriad från skatt eftersom hon behövdes hemma för att sköta föräldrarna. Intyget är skrivet av Samuel Westerlind, sockenapotekare.
Henric Bäckman är s t Erich Olsson ohh Kierstin Abelsdr på Bäck 4.